Steenbergstraat 8/1, 2000 Antwerpen info@ekata.be

Mindfulnesstraining

Er worden momenteel geen nieuwe mindfulnessreeksen gestart. Indien u graag meer informatie krijgt over toekomstige mindfulnesstrainingen kan u mailen naar info@ekata.be 

Mindfulness

In deze tijd van jachten en jagen kan het een uitdaging zijn om de pedalen niet te verliezen. Wil jij graag leren ont-moeten? Terug oprecht genieten van de kleine dingen in het leven? Bewuste aandacht geven aan wat je doet in plaats van op automatische piloot door het leven te gaan? Dan is mindfulness misschien wel iets voor jou.

Mindfulness heeft zijn nut reeds bewezen bij de hervalpreventie van onder andere depressie en burn-out. In de omgang met chronische pijn en omgaan met dagdagelijkse stress, kan mindfulness een verschil maken.

 

Wat is mindfulness nu eigenlijk?

Mindfulness is de laatste jaren enorm in opmars.  Maar waar gaat het in feite over? In het basisprogramma mindfulness in 8 weken, ontmoeten de westerse wetenschap en de boeddhistische psychologie elkaar.  Stichter is de Amerikaanse wetenschapper Jon Kabat Zinn.  Hij ontwierp dit programma om chronische pijnpatiënten een nieuwe mindset aan te leren, zodat het dagelijkse leven draaglijker werd.  Omdat Kabat Zinn zelf een man van de wetenschap is, is het effect van mindfulness op de hersenen en het emotioneel welbevinden, sterk wetenschappelijk onderbouwd.  Ook in België wordt veel onderzoek gedaan aan de Universiteit Gent door psychiater David Dewulf.  Doorheen de jaren is het programma verder geëvolueerd en de toepasbaarheid uitgebreid naar preventie van depressie, burn-out, angst, …  .

Wat de boeddhistische  invalshoek betreft, moet duidelijk gezegd worden dat het geenszins de bedoeling is om mensen te bekeren tot boeddhisten.  Het gaat eerder over een levensvisie die meer dan 2500 jaar oud is en vrij is van elke religieuze opvatting of dogma.  Het is zelfs zo dat indien iemand een bepaalde geloofsovertuiging praktiseert – wat deze ook moge zijn -  men dichter bij het eigen geloof kan komen, door de beoefening van mindfulness.

Hoe ziet zo'n training eruit in de praktijk? Het  basisprogramma van 8 weken is een training en géén therapie. Als je jezelf in een acute fase van depressie of burn-out bevindt, kan het aangewezen zijn om even te wachten met het volgen van een training.  Als je twijfelt of het wel of niet iets voor jou is, neem je altijd best even contact op.  Dit is uiteraard geheel vrijblijvend.

Tijdens de sessies leer je mediteren en er worden ook enkele heel eenvoudige yogaoefeningen aangeleerd.  In de week tussen de sessies is het de bedoeling dat je hier thuis verder mee aan de slag gaat.  Het is immers een training.  Sommige oefeningen zijn zittend, andere liggend of staand maar je hoeft zeker geen ingewikkelde lotus of kunstige yogapose aan te kunnen nemen.  Respect voor je eigen grenzen is één van de cruciale lessen die je zal leren.

Je leert het leven te aanvaarden zoals het is, zonder te blijven hangen in het verleden of jezelf te verliezen in toekomstdromen waar je geen vat op hebt.  Door bewuste aandacht te geven aan je gedachten, emoties en je lichaam, leer je ook eerlijk te zijn met jezelf.  Je begint systematisch op te merken hoe je soms je eigen geluk saboteert door bepaalde automatische gedachten of gedragingen.  Voordien was je jezelf hier niet van bewust maar door met meer aandacht in het leven te staan krijg je vanzelf meer keuzevrijheid.